Interviewserie: Bas Plaisier

woensdag 24 april 2019
illustration

Interview met Bas Plaisier, implementatie consultant en organisatiepsycholoog bij Esito

“Ik verbind de theorie met de praktijk.”

Esito zorgt niet alleen voor technisch goed lopende processen en onderhoud van machines, maar geeft ook aandacht aan begeleiding van medewerkers. Met name de medewerker die doorgegroeid is naar teamleider of afdelingsmanager en een groep mensen onder zich heeft. Waarom is dat belangrijk?


Matthijs Bakker: “We hebben het hier over vakmensen die alles weten over processen, techniek en onderhoud, maar nog geen leidinggevende ervaring hebben. Het volgen van een leiderschapstraining is vaak niet voldoende, wanneer theorie en praktijk ver van elkaar af staan. Daarnaast bevinden zij zich in een lastige positie, tussen oude collega’s van de werkvloer en het management. Hoe gaan zij daarmee om? Daarvoor hebben we de Esito-Toolkit ontwikkeld met de 8 managementvaardigheden. Samen met implementatie consultant Bas Plaisier helpen we deze managers op weg in hun nieuwe rol als leidinggevende. De resultaten zijn succesvol.”

Gedragsverandering

Bas Plaisier heeft net zijn opdracht voor Esito bij een chemieconcern afgerond. De klant is tevreden met de groei, die zijn managers hebben doorgemaakt tijdens het doorvoeren van proceswijzigingen op de werkvloer. Bas begeleidde dit traject.

“Van nature houden mensen niet van veranderingen. Je kunt wel een proces veranderen, maar om mensen mee te krijgen, heb je gedragsverandering nodig. Daar komt veel bij kijken, want ieder persoon heeft een andere beweegreden om te doen wat hij of zij doet. Door mijn achtergrond ken ik alle theorieën en modellen over gedrag.”

Sociale impact

Bas kiest zelf welke theorie of model hij op een persoon of groep toepast.

“Ik werk onafhankelijk, kies wat het meest passend is in een bepaalde situatie en kan de sociale impact goed inschatten. Samen met de 8 Esito-managementvaardigheden geeft dat de sleutel tot succes van gewenste gedragsveranderingen binnen bedrijven en organisaties. Onze methode is geheel klantspecifiek en oplossingsgericht.”

De 8 Esito managementvaardigheden

“Onze klantspecifieke trainingen en coaching sluiten aan bij de praktijk. Deelnemers ontwikkelen zich in korte tijd tot waardevolle managers. Acht belangrijke onderwerpen zijn: richting geven, opdracht geven, opvolging, feedback geven, hulp geven, problemen oplossen, beslissingen nemen en rapporteren. Alle onderdelen zijn waarneembaar, meetbaar en ontwikkelbaar.”

Van bewustwording tot borging

“Tijdens het volgen van de trainingen en workshops worden deelnemers zich bewust van wat er van hen wordt verwacht. Ze ontwikkelen praktisch inzetbare managementvaardigheden, waarmee ze vol zelfvertrouwen aan de slag kunnen. Voor de klanten van Esito is het een groot voordeel dat ik de theorie naar de praktijk breng. Als het nodig is, begeleid ik managers op de werkvloer.”

Hoe verloopt zijn samenwerking met Esito?

Het is fijn werken met een professioneel bedrijf als Esito. Ze kennen hun klanten en weten dat elke klant een andere aanpak vereist om goede resultaten neer te zetten. We hebben samen een goed product in gedragsverandering ontwikkeld. Klantspecifieke coaching en workshops zijn waar ik voor ga.”

Tot slot heeft Bas nog een laatste belofte aan de klanten van Esito.

“Als ik wegga zijn de deelnemers betere managers, weten ze waar hun krachten liggen en hebben ze hun uitdagingen ontwikkeld. Ze zijn zelfredzaam in hun functie en kunnen vertrouwen op hun eigen leiderschap.”